- FRITZ!Box 7690
- FRITZ!Box 7682
- FRITZ!Box 7590 AX
- FRITZ!Box 7590
- FRITZ!Box 7583 VDSL
- FRITZ!Box 7583
- FRITZ!Box 7581
- FRITZ!Box 7560
- FRITZ!Box 7530 AX
- FRITZ!Box 7530
- FRITZ!Box 7520
- FRITZ!Box 7510
- FRITZ!Box 7490
- FRITZ!Box 7430
- FRITZ!Box 7390
- FRITZ!Box 7369
- FRITZ!Box 7360
- FRITZ!Box 7340
- FRITZ!Box 7330
- FRITZ!Box 7272
- FRITZ!Box 6890 LTE
- FRITZ!Box 6860 5G
- FRITZ!Box 6850 LTE
- FRITZ!Box 6850 5G
- FRITZ!Box 6840 LTE
- FRITZ!Box 6810 LTE
- FRITZ!Box 6690 Cable
- FRITZ!Box 6670 Cable
- FRITZ!Box 6660 Cable
- FRITZ!Box 6591 Cable
- FRITZ!Box 6590 Cable
- FRITZ!Box 6490 Cable
- FRITZ!Box 6430 Cable
- FRITZ!Box 5690 Pro
- FRITZ!Box 5590 Fiber
- FRITZ!Box 5530 Fiber
- FRITZ!Box 5491
- FRITZ!Box 5490
- FRITZ!Box 4060
- FRITZ!Box 4050
- FRITZ!Box 4040
- FRITZ!Box 4020
- FRITZ!Box 3390
- FRITZ!Box 3370
- FRITZ!Box 3272
- FRITZ!Fon X6
- FRITZ!Fon MT-F
- FRITZ!Fon M2
- FRITZ!Fon C6
- FRITZ!Fon C5
- FRITZ!Fon C4
- FRITZ!App Fon
Slechte spraakkwaliteit tijdens telefoonverbindingen
Tijdens telefoongesprekken treedt soms of altijd een van de volgende storingen op:
- Tijdens telefoongesprekken treden storingen op zoals echo, uitval, vertraging of sterke storende geluiden.
- Tijdens het bellen is een sterk en storend ruizen te horen.
- De stem van een of beide gespreksdeelnemers klinkt vervormd of haperig.
Opmerking:De configuratieprocedure en informatie over functies in deze handleiding hebben betrekking op het meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box.
Voer de hier beschreven maatregelen na elkaar uit. Controleer na elke maatregel of het probleem is opgelost.
1 Meest recente FRITZ!OS van de FRITZ!Box installeren
- Installeer op de FRITZ!Box het meest recente FRITZ!OS.
2 FRITZ!Box opnieuw opstarten
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "System".
- Klik in het menu "System" op "Backup".
- Klik op het tabblad "Restart".
- Klik op de knop "Restart".
3 DSL-verbinding op fouten controleren
Een slechte DSL-verbinding heeft het grootste effect op realtime-transmissies zoals internettelefonie. Met name het uploaden wordt negatief beïnvloed, en dus de kwaliteit van de spraakgegevens die worden overgebracht naar de partij die wordt gebeld. Controleer daarom of de kwaliteit van de DSL-verbinding voldoende is voor internetgesprekken:
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
- Klik in het menu "Internet" op "DSL Information".
- Klik op het tabblad "DSL".
- Controleer bij "Error Counter" of tijdens een internetgesprek "Not Remediable Errors" (CRC) worden weergegeven voor de FRITZ!Box of de DSL-centrale.
- Als er geen fouten optreden, ga dan verder met de volgende maatregel. De signaalkwaliteit is voldoende voor internetgesprekken.
- Als er veel fouten optreden, voer je de maatregelen uit in de handleiding FRITZ!Box geeft talrijke fouten op de DSL-verbinding aan. Vanwege slechte signaalkwaliteit van de DSL-verbinding treden er storingen op tijdens internetgesprekken.
4 FRITZ!Box voor internettelefonie configureren
Snelheid van de aansluiting configureren
De volgende maatregel is alleen noodzakelijk als de FRITZ!Box niet rechtstreeks is aangesloten op de DSL-aansluiting:
Opmerking:Als je je FRITZ!Box gebruikt als DSL-router (standaard), dan bepaalt de FRITZ!Box deze waarden automatisch.
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
- Klik in het menu "Internet" op "Account Information".
- Klik op "Change connection settings".
- Voer bij "Connection Settings" in de invoervelden "Downstream" en Upstream" de snelheidswaarden van de internetverbinding in voor het ontvangen (download) en verzenden (upload) van gegevens in Mbit/s. Als de invoervelden niet worden weergegeven, dan worden de snelheidswaarden automatisch gevonden. In dit geval kunnen de waardes niet worden aangepast.
- Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.
Prioriteringsregel voor internettelefonie instellen
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
- Klik in het menu "Internet" op "Filter".
- Klik op het tabblad "Prioritization".
- Controleer onder "Real-time Applications" of er een regel voor "Internet Telephony" is ingesteld.
- Als er geen regel is ingesteld, klik je op "New Rule".
- Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de optie "All devices" (standaardwaarde) als netwerkapparaat.
- Selecteer uit de vervolgkeuzelijst "Enter the network application:" de optie "Internet telephony".
- Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.
Andere toepassingen configureren
Toepassingen zoals filesharingprogramma's of onlinegames brengen veel parallelle internetverbindingen tot stand. De functie "Traffic Shaping" van de FRITZ!Box waarborgt dat spraakgegevens prioritair zijn en gelijkmatig worden overgebracht, maar deze toepassingen kunnen storingen veroorzaken die om technische redenen slechts beperkt kunnen worden gecompenseerd. Daarom bieden veel toepassingen de volgende instelmogelijkheden:
- Verminder in de toepassing het toegestane aantal gelijktijdige verbindingen.
- Verminder in de toepassing de maximale beschikbare doorvoercapaciteit.
- Als je nog steeds storingen ervaart of als de toepassing deze instelmogelijkheden niet heeft, configureer je de toepassing als achtergrondtoepassing in de FRITZ!Box.
Met de functies voor echocompensatie en traffic shaping garandeert de FRITZ!Box een hoge spraakkwaliteit. Als je nog steeds echo, vertraging of korte uitval opmerkt, ligt de oorzaak bij de gebruikte telefoon, je internetprovider of telefonieprovider. De FRITZ!Box heeft hier geen invloed op.