- FRITZ!Box 7690
- FRITZ!Box 7682
- FRITZ!Box 7590 AX
- FRITZ!Box 7590
- FRITZ!Box 7583 VDSL
- FRITZ!Box 7583
- FRITZ!Box 7581
- FRITZ!Box 7560
- FRITZ!Box 7530 AX
- FRITZ!Box 7530
- FRITZ!Box 7520
- FRITZ!Box 7510
- FRITZ!Box 7490
- FRITZ!Box 7430
- FRITZ!Box 7390
- FRITZ!Box 7369
- FRITZ!Box 7360
- FRITZ!Box 7340
- FRITZ!Box 7330
- FRITZ!Box 7272
- FRITZ!Box 6890 LTE
- FRITZ!Box 6860 5G
- FRITZ!Box 6850 LTE
- FRITZ!Box 6850 5G
- FRITZ!Box 6840 LTE
- FRITZ!Box 6810 LTE
- FRITZ!Box 6690 Cable
- FRITZ!Box 6670 Cable
- FRITZ!Box 6660 Cable
- FRITZ!Box 6591 Cable
- FRITZ!Box 6590 Cable
- FRITZ!Box 6490 Cable
- FRITZ!Box 6430 Cable
- FRITZ!Box 5690 Pro
- FRITZ!Box 5590 Fiber
- FRITZ!Box 5530 Fiber
- FRITZ!Box 5491
- FRITZ!Box 5490
- FRITZ!Box 4060
- FRITZ!Box 4050
- FRITZ!Box 4040
- FRITZ!Box 4020
- FRITZ!Box 3490
- FRITZ!Box 3390
- FRITZ!Box 3370
- FRITZ!Box 3272
- FRITZ!Fon X6
- FRITZ!Fon MT-F
- FRITZ!Fon M2
- FRITZ!Fon C5
- FRITZ!Fon C4
- FRITZ!App Fon
Slechte spraakkwaliteit tijdens telefoonverbindingen
Tijdens het bellen treedt soms of altijd een van de volgende storingen op:
- Tijdens het bellen treden storingen op zoals echo, uitval, vertraging of sterke storende geluiden.
- Tijdens het bellen is een sterk en storend ruizen te horen.
- De stem van een of beide gespreksdeelnemers klinkt vervormd of haperig.
Voer de hier beschreven stappen achterelkaar uit. Controleer na elke stap of het probleem is opgelost.
1 Meest recente software van de telefoon installeren
- Installeer de meest recente software op de telefoon.
2 HD-telefonie op de ISDN-aansluiting uitschakelen
De volgende stappen zijn alleen noodzakelijk als je de FRITZ!Box gebruikt op een ISDN-aansluiting en de stem van je gesprekspartner niet verstaanbaar is (sterk vervormd, robotstem, sterk kraken):
- Toets op de telefoon #962*2* in en druk op de beltoets (hoorn van de haak nemen).
- Hang na ca. 3 seconden weer op.
Opmerking:Je kunt HD-telefonie weer inschakelen met #962*1*.
3 FRITZ!Box opnieuw opstarten
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Systeem".
- Klik in het menu "Systeem" op "Back-up".
- Klik op het tabblad "Opnieuw opstarten" ("Herstart").
- Klik op de knop "Opnieuw opstarten".
4 Belvolume lager zetten
- Zet het belvolume lager in de telefoon: druk tijdens een telefoongesprek op op het pictogram "pijl omlaag" of "telefoonboek" op de bedienings- en navigatietoets.
5 USB 3.0-apparaten van FRITZ!Box loskoppelen
Als je een FRITZ!Box met USB 3.0-ondersteuning gebruikt en er is een USB 3.0-apparaat aangesloten op de FRITZ!Box, kan het USB-apparaat in kwestie interferentie veroorzaken met de DECT-verbinding:
- Koppel bij wijze van test alle USB 3.0-apparaten los van de USB-poorten van de FRITZ!Box.
- Als het probleem nu niet meer optreedt, veroorzaakt een USB-apparaat interferentie op de draadloze verbinding. Verhelp de interferentie die wordt veroorzaakt door het USB-apparaat.
6 Draadloze telefoons bij de FRITZ!Box aanmelden
- Meld alle draadloze telefoons bij het basisstation van de FRITZ!Box aan en schakel andere basisstations uit.
7 Telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw aanmelden
De volgende stappen zijn alleen noodzakelijk als het probleem optreedt bij een FRITZ!Fon en je geen problemen met de spraakkwaliteit ondervindt bij gebruik van andere telefoons:
Telefoon naar fabrieksinstellingen terugzetten
- Druk bij de telefoon op de toets "Menu".
- Ga naar het menu "Instellingen" en druk op "OK".
- "Terugzetten" > "OK" > "OK"
Telefoon verwijderen
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Telefonie".
- Klik in het menu "Telefonie" op "Telefoonapparaten" ("Randapparatuur").
- Klik op de knop (Verwijderen) om de telefoon in kwestie te verwijderen.
FRITZ!Box opnieuw opstarten
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Systeem".
- Klik in het menu "Systeem" op "Back-up".
- Klik op het tabblad "Opnieuw opstarten" ("Herstart").
- Klik op de knop "Opnieuw opstarten".
Telefoon opnieuw aanmelden
8 FRITZ!Box voor internettelefonie configureren
De volgende stappen zijn alleen nodig als je met de FRITZ!Box via internettelefonie (VoIP) belt:
Snelheid van de aansluiting configureren
De volgende stap is alleen nodig als de FRITZ!Box niet rechtstreeks is aangesloten op de DSL-aansluiting:
Opmerking:Als je je FRITZ!Box gebruikt als DSL-router (standaard), dan bepaalt de FRITZ!Box deze waarden automatisch.
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
- Klik in het menu "Internet" op "Toegangsgegevens".
- Klik op "Verbindingsinstellingen wijzigen".
- Voer bij "Verbindingsinstellingen" in de invoervelden "Downstream" en Upstream" de snelheidswaarden van de internetverbinding in voor het ontvangen (download) en verzenden (upload) van gegevens in Mbit/s. Als de invoervelden niet beschikbaar zijn, worden de snelheden automatisch gevonden. In dit geval kunnen de waarden niet worden aangepast.
- Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.
Prioriteringsregel voor internettelefonie instellen
- Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Box op "Internet".
- Klik in het menu "Internet" op "Filters".
- Klik op het tabblad "Prioriteren".
- Controleer onder "Realtimetoepassingen" of er een regel voor "Internettelefonie" is ingesteld.
- Als er geen regel is ingesteld, klik dan op "Nieuwe regel".
- Selecteer uit de vervolgkeuzelijst de optie "Alle apparaten" (standaardwaarde) als netwerkapparaat.
- Selecteer uit de vervolgkeuzelijst "Geef de netwerktoepassing aan:" de optie "Internettelefonie".
- Klik op "Toepassen" om de instellingen op te slaan.
Andere toepassingen configureren
Toepassingen zoals filesharingprogramma's of onlinegames brengen veel parallelle internetverbindingen tot stand. De functie "Traffic Shaping" van de FRITZ!Box waarborgt dat spraakgegevens prioritair zijn en gelijkmatig worden overgebracht, maar deze toepassingen kunnen storingen veroorzaken die om technische redenen slechts beperkt kunnen worden gecompenseerd. Daarom bieden veel toepassingen de volgende instelmogelijkheden:
- Verminder in de toepassing het toegestane aantal gelijktijdige verbindingen.
- Verminder in de toepassing de maximale beschikbare gegevenssnelheid.
- Als er nog steeds storingen zijn of als de toepassing deze instelmogelijkheden niet heeft, configureer dan de toepassing als achtergrondtoepassing in de FRITZ!Box.
Met de functies voor echocompensatie en traffic shaping garandeert de FRITZ!Box een hoge spraakkwaliteit. Als je nog steeds echo, vertraging of korte uitval opmerkt, ligt de oorzaak bij je internetprovider of telefonieprovider. De FRITZ!Box heeft hierop geen invloed.